Δημήτρης Πικιώνης: Περιγραφή της Δυτικής Αθήνας, Αττικής και αναφορές στο Δημήτρη Καμπούρογλου, Περικλή Γιαννόπουλο, Κίμωνα Μιχαηλίδη, Νικόλαο Γύζη, περιοδικό Παναθήναια | Ο Δημήτρης Πικιώνης περιγράφει την Ιερά Οδό και την Ελευσίνα (Video)

[Ο Δημήτρης Πικιώνης με την κόρη του Αγνή που επιμελήθηκε και δημοσίευσε αργότερα το έργο του]

Περιγραφή -1: “…Η τέχνη ήταν για μένα θρησκευτική πράξη ευλαβείας και λατρείας προς τη Μητέρα Φύση, και την ιερότητα τούτη κίνδυνος θά ‘ταν η αμάθεια των πολλών να προσβάλει…”
“…Κατά τη διάρκεια ακόμα των γυμνασιακών μου σπουδών, έκανα συχνά οδοιπορίες εξερευνώντας το αττικό τοπίο. Από το Μοσχάτο, διασχίζοντας τον ελαιώνα, έφτανα ως τους βράχους του Φιλοπάππου και την Ακρόπολη ή, ακολουθώντας τις όχθες του Κηφισού, ως την Ιερά Οδό …” (σ.σ. ένας περίπατος στη φύση και στην ιστορία)

Περιγραφή – 2: “…Είχα ήδη κάμει τη γνωριμιά του Καμπούρογλου και του Περικλή Γιαννόπουλου. Ο πρώτος ήταν ο Αθηναίος πρεσβύτης που λες κι εξεπήδησε από αρχαίο ανάγλυφο. Μπροστά του είχες την αίσθηση πως εκείνος είναι ο γηγενής αυτής της χώρας και πάροικοι οι άλλοι. Ο Γιαννόπουλος … Περίμεναν απ’ αυτόν νά ‘ναι αυτό που στην εποχή του δε θα μπορούσε ποτέ να γίνει. Ας μας αρκέσει ότι ενσάρκωνε ο ίδιος το ευγενέστερο και πλέον υπερήφανο είδος Έλληνα…”

Σχόλια για την περιγραφή -2: Ο Καμπούρογλου εργάστηκε στις ανασκαφές για την Ιερά Οδό, το Σπήλαιο Πανός στο Δαφνί, στο Ιερό της Αφροδίτης στο Σκαραμαγκά. Ο Γιαννόπουλος «ο λάτρης του ελληνικού τοπίου» αυτοκτόνησε καβάλα στο άλογο στη θάλασσα του Σκαραμαγκά.

Περιγραφή – 3: “…Είναι το 1906 που γνώρισα τον Παρθένη. Είχε εκθέσει μια δεκάδα από ζωγραφικά έργα πάνω σε ξύλο (απ’ την Ιερά Οδό, Λυκαβηττό, Ακρόπολη, τον πύργο των Ανέμων, πεύκα από την Καισαριανή κ.ά.). Ωραίο μου φάνηκε το τετραγωνικό πλαίσιο, η ακρίβεια του σχεδίου, η διαγραφή του ορίου του τόνου, η άκρα ακρίβειά του, καθώς και της απόχρωσης. Εζήτησα ευθύς να τον γνωρίσω. Εφοδιασμένος μ’ ένα συστατικό γράμμα του Κ. Μιχαηλίδη των “Παναθηναίων” εχτύπησα την πόρτα του εργαστηρίου του, που ήταν η Λέσχη των Εμποροϋπαλλήλων, πίσω από τον Άγιο Ελευθέριο.

Σχόλια για την περιγραφή -3: Ο Παρθένης έχει ζωγραφίσει το Παλατάκι, έχει κάνει αντίγραφο από τη Μονή Δαφνίου  ο δε Κίμων Μιχαηλίδης έχει περιγράψει με καταπληκτικό τρόπο το κτήριο Παλατάκι, τις «Τέσσερις Εποχές» του Νικόλαου Γύζη, το εκκλησάκι του Αγίου Γεωργίου όπου Παντρεύτηκε ο Γύζης την Άτεμις Νάζου, και στο οποίο ο Νικηφόρος Λύτρας είχε ζωγραφίσει τουλάχιστον δύο πίνακες. Τα Παναθήναια του 1911, από το αρχείο του Γιάννη Ιγγλέση, αποτέλεσαν τη βασική πηγή του εντοπισμού των «τεσσάρων εποχών του Νικολάου Γύζη».

Περιγραφή -4: Ακούστε, δείτε το Δημήτρη Πικιώνη από την σειρά της ΕΡΤ “ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ” να μιλάει για την Ιερά Οδό και την Ελευσίνα, ΕΔΩ. “… της Ελευσίνος το δρόμο… στο τόπο της ψυχής…”

Περιγραφή – 5: Από την ενότητα «Φύση» (1904-1935), με τίτλο «Από την Ιερά Οδό». Μουσείο Μπενάκη, 2011. Κατά τη διάρκεια του Συμποσίου[ΕΔΩ] στο Μουσείο Μπενάκη παρουσιάστηκε το σύνολο του έργου του Δημήτρη Πικιώνη. Μεταξύ των άλλων και τα έργα ζωγραφικής τα οποία είχαν παρουσιαστεί σε θεματικές ενότητες. Στην ενότητα ΦΥΣΗ περιλαμβάνεται και το έργο ΙΕΡΑ ΟΔΟΣ.

Επιμέλεια ανάρτησης: Κώστας Φωτεινάκης