Μονή Δαφνίου | Δέκα (10) λιγότερο γνωστά, σκόρπια αλλά σημαντικά θέματα

1Β -[Αναμνηστική πλάκα του 1925 για το πρώτο έργο συντήρησης,“Εστερεώθη και επισκεαύσθη”,  την περίοδο 1893 – 1897. Βρίσκεται στη νότια αυλή του Καθολικού. Την παρουσιάζουμε για πρώτη ίσως φορά δημοσίως, και την προτείνουμε ως πρώτη αναφορά στις ξεναγήσεις, στη θεματική “προβλήματα στερέωσης, συντήρησης και ανάδειξης της Μονής Δαφνίου. Σύμφωνα με τα δεδομένα που γνωρίζουμε η πλάκα αυτή δεν έχει δημοσιευτεί στο παρελθόν]

2Β – [Ο ναός του Αγίου Νικολάου στο Δαφνί αποτελούσε κοιμητηριακό ναό της Μονής. Η βάση του ναού υπάρχει στην ίδια θέση και σήμερα καθώς και η υπόγεια κρύπτη, διακόσια μέτρα απόσταση από τη Μονή Δαφνίου, στο χώρο της πρώην Γιορτής του Κρασιού. Περισσότερα ΕΔΩ]

3Β -[Ο Προφήτης Ηλίας, στον ομώνυμο λόφο στο Χαϊδάρι, μετόχι της Μονής Δαφνίου. Υπάρχει μια εξαιρετική περιγραφή του Δημήτρη Καμπούρογλου, στο βιβλίο του ΤΟ ΔΑΦΝΙ, 1920, για μια συνάντηση πριν από εκατό χρόνια. Η περιγραφή θα διαβαστεί στην ξενάγηση που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 23 Νοεμβρίου 2019.]

4Β – [Λουκάς Γιαρελής, ένας από τους ελάχιστους πίνακες ζωγραφικής που εμφανίζεται καλόγερος στη Μονή Δαφνίου]

 5Β -[Άγγελος Προκοπίου «ΕΣΤΙΕΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ στο Βυζάντιο», Εκδόσεις «Πύρινος Κόσμος», 1994.
Στις σελίδες 89-108 ο Άγγελος Προκοπίου περιγράφει και αναλύει τα μωσαϊκά και τις άλλες εικόνες του Καθολικού της Μονής Δαφνίου. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η περιγραφή της Γέννησης στην οποία εμφανίζεται στην εικόνα και μια θνητή. “Η εξαφάνιση της Σαλώμης” [ΕΔΩ]

6Β -[Η ανεύρεση και η πρώτη προβολή μετά από πενήντα χρόνια του πρώτου πολιτιστικού ντοκιμαντέρ και βραβευμένου με το πρώτο βραβείο σε δύο Παγκόσμια φεστιβάλ – το ντοκιμαντέρ ΤΟ ΔΑΦΝΙ – ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΧΡΥΣΟΔΑΦΝΙΩΤΙΣΣΑ, 1951, του Άγγελου Προκοπίου. | Γράφαμε στις 9 Φεβρουαρίου 2010: Βρέθηκε η κόπια του ντοκιναντέρ “Δαφνί” του Άγγελου Προκοπίου στη Γερμανία. Για το ντοκιμαντέρ: Ο Άγγελος Προκοπίου γύρισε το πρώτο αξιόλογο ασπρόμαυρο ντοκιμαντέρ μετά τον εμφύλιο, το 1951: Διάρκεια 20΄.  Κείμενα δικά του και Σκηνοθεσία μαζί με τον G.Hoynenhen-Huene, Φωτογραφία Χεπ Ζοζέφ, Αφηγητές Barrymore Ethel, Evans Maurice.
Το ντοκιμαντέρ βραβεύτηκε με το Α΄ βραβείο το 1952 στα φεστιβάλ του Εδιμβούργου και της Νέας Υόρκης. Σύμφωνα με την Λίζα Λινάρδου (περιοδικό ΜΟΤΕΡ τ.7) το ντοκιμαντέρ αυτό ήταν η «πρώτη ελληνική ταινία τέχνης». Ο Άγγελος Προκοπίου υπήρξε καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης τού Πολυτεχνείου και τακτικός τεχνοκριτικός της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ και ήταν ένα από τα ιδρυτικά μέλη (1963) της Ταινιοθήκης της Ελλάδας. | Για την πρώτη προβολή του ντοκιμαντέρ μετά από 50 χρόνια, διαβάστε ΕΔΩ.]

7Β -[Μονή Δαφνίου, Καθολικό. Ανατολική Αψίδα. Ένθρονη Παναγία Βρεφοκρατούσα, Τμήμα Επιγραφής και Ορθομαρμάρωση. Σχέδιο, 1890. Διαστάσεις: 35,5χ56,5 εκ. Δημιουργοί: R. Weir-Schultz, S. Barnsley. Αρχείο Βρετανικής Αρχαιολογικής Σχολής, Αδημοσίευτο μέχρι 1η Μαρτίου 2011.]

Έκκληση του ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. Χαϊδαρίου προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Πρωθυπουργό, Υπουργείο Πολιτισμού για την αποκατάσταση της Μονής Δαφνίου, 22 Φεβρουαρίου 2011

Την έκκληση του ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. προσυπογράφουν σαράντα ένας πολίτες, μεταξύ των οποίων:
Κυριάκος Ντηνιακός (δικηγόρος, είκοσι χρόνια Δήμαρχος Χαϊδαρίου), Ιωάννης Ιγγλέσης, (Αρχιτέκτων – Μηχανικός ΕΜΠ, Συλλέκτης – Ερευνητής Ιστορικών Ντοκουμέντων Χαϊδαρίου, Ειδικό αρχείο Μονής Δαφνίου), Τσίμη Κριστή (Διευθύντρια Βιβλιοθήκης του Ινστιτούτου Goethe Αθηνών), Στέλλα Μαρκαντωνάτου (Dr. Γλωσσολογίας, Κύρια Ερευνήτρια, Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου/Ε.Κ. “Αθηνά”), Χρυσούλα Μηναΐδη – Βλαχάκου (Δρ Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Πτυχιούχος Ιστορικού και Αρχαιολογικού Τμήματος Παν/μίου Αθηνών), Ευθύμης Παπαδημητρίου (Ομότιμος καθηγ. φιλοσοφίας Παν/μίου Ιωαννίνων), Αναστάσιος Παππάς (Δρ. οικονομικών σπουδών, διδάσκων στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου), Γεώργιος Αγγέλου Προκοπίου (Αρχιτέκτων, Δρ. Μηχ., Ιστορικός της Τέχνης και Αρχιτεκτονικής, τ. Καθηγητής της Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας στην Σχολή Αρχ/νων του ΕΜΠ, Συγγραφέας), Μιχάλης Σταματάκης (Καθηγητής – Πρόεδρος του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Πανεπιστημίου), Νίκος Θεοδοσίου (συγγραφέας, σκηνοθέτης, καλλιτεχνικός διευθυντής της Camera Zizanio), Παναγιώτης Σωτηρόπουλος (Δρ. Επιστημολογίας, Ερευνητής Β΄ Ινστιτούτου Πολιτιστικής και Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας ΙΠΕΤ/Ε.Κ. ΑΘΗΝΑ, Ξάνθη), Μαριάννα Τσεμπερλίδου (Φυσιογνώστρια, M.in Ed, Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ΔΔΕ Γ΄ Αθήνας,21. Δέσποινα Μέλλου, Διευθύντρια Πνευματικού Χαϊδαρίου, Βιβλιοθηκονόμος, Μέλος Δ.Σ. Ε.Ε.Β.Ε.Π.) κ.ά.

Επίσης με πρωτοβουλία των εργαζομένων στο Ψ.Ν.Α. Δρομοκαϊτειον συγκεντρώθηκαν τριάντα τρεις υπογραφές που στηρίζουν την έκκληση του ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ.
Διαβάστε:
Την έκκληση του ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙΣ. ΕΔΩ 
Τα ονόματα των σαράντα ενός πολιτών που προσυπογράφουν την έκκληση. ΕΔΩ
Την Επιστολή προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον Πρωθυπουργό. ΕΔΩ.
Την Επιστολή προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΤ. ΕΔΩ.

8Β -[Μία από τις πολλές δράσεις του ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. Χαϊδαρίου, στην μικρή πλατεία, έξω από τη Μονή Δαφνίου. Περισσότερα ΕΔΩ]

9Β [“Θα μπορούσατε να φανταστείτε να διασχίζουν την Αθήνα πράσινοι διάδρομοι, οι οποίοι να επιτρέπουν ένα διαφορετικό πέρασμα μέσα από την τσιμεντένια έρημο της πρωτεύουσας; Έναν πράσινο διάδρομο μήκους 18 χλμ., ο οποίος θα ένωνε τη Μονή Καισαριανής στον Υμηττό με τη Μονή Δαφνίου στο όρος Αιγάλεω;…” – Θα μπορούσαμε, γιατί “εν αρχή είναι ο λόγος”, ο σχεδιασμός, η στοχοπροσήλωση, η αναγκαιότητα να διατηρήσουμε τη φυσική και πολιτιστική κληρονομιά. Διαβάστε ΕΔΩ την παρουσίαση του Γιάννη Ελαφρού στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ. “Ο συγκεκριμένος διάδρομος είναι ένας από τους επτά τους οποίους εισηγείται ερευνητικό πρόγραμμα ομάδας του Εργαστηρίου Αστικού Περιβάλλοντος του Μετσόβιου Πολυτεχνείου (με τη συμμετοχή των Γ. Πολύζου, Δ. Μπαλαμπανίδη, Λ. Τριάντη και άλλων συνεργατών) για λογαριασμό της Περιφέρειας Αττικής και το οποίο παραδόθηκε τον Ιούλιο του 2014.”

10Β – [Πληροφορίες αναρτημένες σε καλαίσθητα ταμπλό εντός του Καθολικού μετά τη συντήρηση. Αυτό που θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι, κυρίως όμως η εκάστοτε κεντρική και τοπική εξουσία, είναι το γεγονός ότι η Μονή Δαφνίου θεωρείται από το Παρατηρητήριο Πολιτιστικών και Δημιουργικών Πόλεων, που δημιουργήθηκε από το Κοινό Κέντρο Ερευνών (ΚΚΕρ) ως ένας από τους δύο χώρους της Αθήνας που της δίνουν “πολιτιστικό παλμό”. Η άλλος και προφανώς πρώτος πόλος είναι η Ακρόπολη”

Διαβάστε: “Η Αθήνα 7η ευρωπαϊκή πόλη σε “πολιτιστικό παλμό” | Διαθέτει δύο χώρους παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO (την Ακρόπολη των Αθηνών και τη μεσαιωνική Μονή Δαφνίου)” [ΕΔΩ]